TV störningar

Vi är flera som upplever TV-störningar den sista tiden. Det bästa du kan göra i nuläget är att ringa Telenor 020-222 222 och göra en felanmälan. Innan du ringer bör du gå kolla punkterna nedan.

  • Prova med en annan antennkabel och kolla om signalen blir bättre. Telenor kommer att fråga om du har provat detta. Testa innan du ringer, så går det snabbare. 

  • Den du pratar med på Telenor kan bara göra en ytlig felsökning, ditt ärende kommer så att skickas till en systemanalytiker som gör en bedömning om tekniker ska skickas ut. 

  • Om du inte redan har en kundbild hos Telenor kommer de att ställa lite frågor kring detta. Jag (Marius Koppang) har själv tackat ja till att skapa en kundbild så jag släpper att upprepa mig själv varje gång jag ringer. Vad du väljer här är helt upp till dig. 

  • Det kan vara att Telenor säger att detta är samfällighetens problem. Jag har själv inte mottagit detta svar än. Skulle jag få detta som svar ville jag ändå kräva att en tekniker kommer ut och gör en riktig bedömning av läget.  

I mellantiden gräver vi i ansvarsfördelning av våra tvkablar och hur vi kan få till en permanent lösning.

En liten workaround

I några tillfällen kan det hjälpa att köra antennkabeln direkt i TV istället för Telenors TV box. Vid att göra detta får du inte HD kanaler, men du kan se de flesta kanaler i lite sämre upplösning. Detta är dock en tillfällig lösning när TV signalen strular.  Om du har frågor eller funderingar får du gärna kontakta mig (Marius Koppang 0701040220) och så ska jag provat att svara så gott jag kan.