TV och Bredband

Uppdatera 5 august 2022

Här har vi samlat all information om TV och bredband för samfälligheten. Vi har ett gruppavtal där du som boende debiteras via samfällighetsavgiften. Genom att upphandla för 92 fastigheter får vi en lägre kostnad än vad en enskild privatkund betalar för samma tjänst. För att få tillgång till tjänsterna måste du som boende ringa Tele2 och registrera dig som kund. Kundtjänst Tele2 – 90 222.

Innehålle:

Bredband – Tele2

1000/1000 – Hastigheten kan variera mellan 500-1000Mbit/s

TV – Tele2

TV Bas HD – 23 HD.
TV-boxen från Tele2 ansluts via nätverkskabel

Kanalutbud

Tele2 play appen ingår där du som boende kan strömma TV från mobil, platta eller dator.

Boende kan även uppdatera TV paket eller betala för enstaka kanaler. Om man väljer att uppgradera debiteras du som kund direkt. Vilka kanaler som är tillgängliga hittas på tele2.se

Utrustning

Som en del av avtalet kan du som boende låna både TV-box och router från Tele2 utan extra kostnad. Om du nyligen har flyttat in kan du ringa Tele2 för att få utrustningen skickad till dig. På samma sätt måste du lämna tillbaka utrustningen när du flyttar.

Störningar eller problem med signal

Kontakta Tele2 kundtjänst – 90 222
Teknikansvarig AIDA : vakant


TV – Trådlösa alternativ

5 august 2022

Styrelsen har testat olika lösningar för att få TV-signal till olika delar av huset utan att behöva dra nätverkskabel från vardagsrummet till exempelvis gillestugan. Länkarna till Kjell & Company bör tolkas som exempel, och liknande produkter kan hittas till ett lägre pris hos andra leverantörer. 

TV-HUB

Om man har uppgraderat till TV-Hub stödjer den trådlös överföring av signal. Det är dock en begränsning som gör att vid första uppstarten krävs en nätverkskabel. När TV-Huben har sökt efter uppdatering och uppstarten är klar, kan man gå till inställningarna och ansluta trådlöst.

TV-Hub från Tele2 – Källa Tele2

Göra bas TV-box trådlös

Om du använder bas TV-boxen från tillverkaren Arris (bild nedan) stödjer den bara anslutning via nätverkskabel. Dock kan man använda en Wifi-repeater med nätverksuttag. Anslut då TV-boxen med nätverkskabel till WIFI-repeater. 

Bas TV-Box från Tele2 – Källa Tele2

Vi har testat två alternativ som fungerar:

  •  TP-link RE305 Wifi-repeater AC1200 – Länk
  • TP-link RE450 Wifi-repeater AC1750 – Länk

Både varianter brukar att vara på rea lite då och då. Andra tillverkare har likadana modeller. Det som är viktig är att säkerställa att Wifi-repeatern har et nätverksuttag.

Ett lite dyrare alternativ är att köpa ett mesh system. Dock rekommenderas detta bara i tillfällen där man har behov av bättre trådlös täckning i sin fastighet. Dock är det viktig att säkerställa att systemet har nätverksuttag för att koppla in TV-Boxen   

Smart TV som stödjer Tele2 play appen

I nuläget kan alla som har en smart TV från Samsung från 2020 eller nyare ladda ner Tele2 Play appen direkt till TV. Då behövs ingen TV-Box.

Trådlös TV alternativ till TV som inte är ansluten via TV-Box

Om du vill ha TV signal på flera TV utan att använda telefonen har vi även testat lite olika alternativ som inte kräver tvilling abonnemang från Tele2:

  • Xiaomi Mi TV Stick TV-sticka med Android : Länk
  • Google Chromecast med Google TV – Länk

Gemensamt för båda produkten är att de gör alla TV till ett smart TV. Vid hjälp av medföljande fjärrkontroll laddar man ner Tele2 play appen och kan kolla på TV i realtid eller kolla serier och annat.

En lite mera lyxig variant är att att köpa en Apple TV burk

  • Apple TV HD (6th gen.) 32 GB – Länk

Har samma funktioner som de två alternativen ovan. Om man kör med Apple produkter innan kan detta vara ett bra alternativ då Apple TV är väl integrerat i Apples ekosystem med telefonar och datorer.

Detta är bara några av de lösningar som fungerar. Det finns givetvis flera sätt att åstadkomma trådlöst TV som vi i styrelsen inte har testat.


Frågor och svar

FrågaSvar
Vad gör jag om jag bara har en svartbild på min tv?
Anledningar till att du bara ser en svart bild på din tv kan vara många. Nedan har vi lista upp de vanligaste lösningarna:

* Kontrollera att du tittar på rätt ingångskälla på din tv. Till exempel om du kopplat digitalboxen på HDMI 1, kontrollera att du då tittar på HDMI 1 på din tv.

* Kontrollera att digitalboxen har ström. Detta gör du enklast genom att kontrollera att lamporna på boxen lyser. Kontrollera även att din tv är påslagen och fungerar korrekt.

* Starta om din digitalbox/tv-mottagare genom att dra ut strömkabeln och vänta 10 sekunder och sedan koppla tillbaka strömkabeln. Kontrollera att lamporna på boxen verkligen slocknar i samband med omstarten. Bor du i en fastighet med FiberLAN ska du även starta om din mediaomvandlare.

*Hjälper inget av detta kan du gå vidare och prova Tele2s felsökare för TV Tele2 Felsökare TV och Bredband
Vad gör jag om jag har frysningar/blockbildningar i min tv-bild?
Starta om din digitalbox/tv-mottagare genom att dra ut strömkabeln och vänta 10 sekunder med att koppla tillbaka strömkabeln. Kontrollera att lamporna på boxen verkligen slocknar i samband med omstarten. Bor du i en fastighet med FiberLAN ska du även starta om din mediaomvandlare
Vad gör jag om jag upplever problem med ljudet?
* Koppla ur HDMI-kabeln eller Scart-kabeln ur boxen och din tv. Koppla sedan tillbaka kablarna. Detta utesluter glapp i anslutningen.

*Starta om din digitalbox/tv-mottagare genom att dra ut strömkabeln och avvakta 10 sekunder och sedan koppla tillbaka strömkabeln. Kontrollera att lamporna på boxen verkligen slocknar i samband med omstarten. Bor du i en fastighet med FiberLAN ska du även starta om din mediaomvandlare.

* Om du har en HDMI-växlare eller ljudförstärkare mellan din digitalbox och tV, ska du testa även starta om denna

* Om du har en HDMI-växlare eller ljudförstärkare mellan din digitalbox och tv, ska testa med att direktkoppla mellan din digitalbox och din tv. Detta utesluter att problemet ligger i extra utrustningen.

* Om du upplever problem med ljudet på endast en kanal är det med största sannolikhet problem med utsändningen från programbolaget, avvakta i detta fall några timmar.
FIBER
Vad gör jag om mitt internet inte fungerar via nätverkskabel?
* Testa att starta om din router genom att dra ut strömkabeln till routern, vänta 10 sekunder och anslut därefter kabeln igen. Avvakta 5 minuter för att se om din tjänst börjar att fungera igen. Om du är ansluten via en mediabox/switch/fiberkonverter så ska även den startas om i samband med routern.

* Under tiden routern startar om kan du passa på att starta om din egna utrustning för att se om även det avhjälper felet.

* Om felet kvarstår kan du testa att ansluta en annan enhet med kabel till din router för att se om en annan enhet fungerar.

* Om dina problem kvarstår efter du startat om din utrustning, router och anslutit en annan enhet så kan du gå vidare och ta hjälp av Tele2s felsökare för bredband via fiber. Om du inte är påverkad av någon driftstörning kan du kontakta Tele2s kundservice på 90 222.
Vad gör jag om min uppkoppling bryts när jag ansluter via wifi?
* Börja med att starta om din router och den utrustning du har anslutit till den. Det gör du genom att koppla bort strömkabeln från routern och låta den vara av i 10 sekunder eller mer. Anslut sedan kabeln och låt routern starta upp.

* Placera gärna routern på ungefär samma höjd som dina enheter och inte så nära annan elektronisk utrustning, som till exempel platt-tv eller andra trådlösa sändare. Även stora metallobjekt i närheten kan påverka signalen.

* Räckvidden i din router kan man se nästan som en boll. Om du placerar routern centralt i bostaden så räcker den till fler ställen än om du placerar den i ett hörn på en sida av lägenheten/huset.
Kontrollera om du upplever felet på fler enheter som är uppkopplad eller om det endast upplevs på en. Är problemet endast på en ansluten enhet så ska man felsöka den hos en datasupport.

Information om byte av bredband/TV

15 mars 2022

AIDA har tecknat ett nytt TV- och bredbandsavtal. Istället för Telenor för TV, och deras dotterbolag Ownit som bredbandsleverantör, kommer AIDA att anlita Tele2 (för både TV och bredband).

Under perioden 20-22/6 behöver Tele2 tillträde till våra privata fastigheter för att byta ut Telenor/Ownits utrustning mot sin, en s k mediaomvandlare. Tele2 kommer under vecka 23 (6/6-) att gå ut med information om mer exakt när installationen i varje hus kommer att göras. Kan ni inte själva släppa in Tele2, be någon granne göra det eller fråga någon i styrelsen om dom kan göra det.

För att kunna se på TV efter att installationen av Tele2-utrustningen gjorts, behöver ni ansluta en s k router till mediaomvandlaren, och en TV-box till routern. Anslutningen av routern till mediaomvandlaren, och TV-boxen till routern görs genom att koppla en sladd mellan enheterna. För att få tillgång till router, TV-box och de två kablarna behöver ni själva göra beställningen till Tele2. Beställningen görs på telefon 0775/17 17 20. För att lägga in dig som användare och leverera utrustningen behöver Tele2 3 arbetsdagar, så vill du se på TV från 22/6 behöver du beställa några dagar i förväg. Beställningen kan göras redan nu, så gör gärna det!

Uttaget för TV i gillestugan kommer inte längre att kunna användas. Antingen kan man betala för en dragning av bredbandskabel från vardagsrummet, där den nya mediaomvandlaren kommer att sättas in, eller göra en trådlös anslutning. För trådlös anslutning kan olika alternativ tänkas. Styrelsen kommer att pröva några varianter när installationen slutförts 22/6, och därefter meddela er boende vilken trådlös koppling som fungerar bäst och hur den ska installeras.

Måndagen 30 maj kl1900 kom en representant från Tele2 och berättade om de bredbands- och TV tjänsterna vi upphandlat. Mötet hölls på samma ställe som årsmötet brukar vara, dvs matsalen på Björnbodaskolan. Ca 40 personer deltog.

För mer information se informationsbladen